Denemarken/Denmark 30-05-2019

28 juni 2019 - Roermond, Nederland

Naar Flensburg

To Flensburg

Deze keer reis ik niet alleen, werd vergezeld door een goede vriendin van me wie ik haar lang ken, Susanne. We zouden eigenlijk om 8 uur 's-morgens vertrekken. Ik wachtte lang op haar, appte tevergeefs, tot ik van haar dochter iets hoorde. Ze zei dat haar moeder dacht dat we om 11 uur zouden vertrekken en ze was nog boodschappen aan het doen. Als we om 11 uur zouden vertrekken, waren we niet op tijd om ons in te schrijven bij de receptie van het hostel in Flensburg. Maar het was ons gelukt om 10 uur te vertrekken. Opgelucht konden we beginnen aan onze avontuur.

This time I am not traveling alone, accompanied by a good friend of mine whom I have known her for a long time, Susanne. We were actually leaving at 8 o'clock in the morning. I waited a long time for her, appte in vain, until I heard something from her daughter. She said her mother thought we were leaving at 11 a.m. and she was still shopping. If we were to leave at 11 am, we were not in time to register at the reception of the hostel in Flensburg. But we managed to leave at 10 o'clock. We were relieved to start our adventure.

20190530_0001

Eerst naar Bremen als tussenstop

First to Bremen as short layover

We vertrokken vanuit Zuid-Limburg via Düsseldorf, Oberhausen tot Marl afslag B224 richting Münster. Een kleine oponthoud met Ampels (verkeerslichten) tot de Autobahn A52 weer begon. Lekker doorrijden tot de Kreuz met A1 in Münster. Daar hielden we een korte pauze met koffie en een broodje met flinke Bockwurst. Langs de A1 richting Bremen zijn alwéér wegwerkzaamheden wegens de verbreding. Dat was me al tien jaar geleden ook overkomen toen ik met vrienden naar Hamburg gingen. Alleen zijn de wegwerkzaamheden paar kilometers opgeschoven. Met een flinke vertraging kwamen we in Bremen aan.

We left from South Limburg via Düsseldorf, Oberhausen to Marl, exit B224 towards Münster. A small delay with Ampels (traffic lights) until the Autobahn A52 started again. Continue to the Kreuz with A1 in Münster. There we had a short break with coffee and a sandwich with substantial Bockwurst. Along the A1 in the direction of Bremen there are road works again due to the widening. That had happened to me ten years ago when I went to Hamburg with friends. Only the road works have moved a few kilometers. We arrived in Bremen with a considerable delay.

In Bremen

In Bremen aangekomen, parkeerde ik mijn auto in het winkelcentrum in het Altstadt in Bremen. Toen we het parkeergarage verlieten bevonden we ons bij de Walk of Fame van de plaatselijke beroemdheden.

When I arrived in Bremen, I parked my car in the Altstadt shopping center in Bremen. When we left the parking garage we were at the Walk of Fame of the local celebrities.

20190530_145353

We wandelen naar het mooie centrum van Bremen en we poseerden voor het iconisch standbeeld van de Bremer Stadtmusikanten (koe, hond, kat en een kip). Daarna genoten we kop koffie en stuk taart. Susanne vond Duitse Kaffee té sterk. Ik raadde haar om voortaan Milchkaffee te bestellen, minder sterke koffie met heel véél melk.

We walk to the beautiful center of Bremen and we posed in front of the iconic statue of the Bremer Stadtmusikanten (cow, dog, cat and a chicken). Then we enjoyed a cup of coffee and a piece of cake. Susanne thought German Kaffee too strong. I advised her to order Milchkaffee from now on, less strong coffee with a lot of milk.

20190530_150606

Na de koffiepauze, wandelden we naar de oever van de rivier de Weser maar zeker langs de mooie Böttcherstrasse, straat met prachtige artdeco gebouwen. We werden verliefd op de artdeco gebouwen, zo mooi was het! Ik liep bij de plaatselijke bureau voor de toerisme en vroeg wat stempels. Jawohl, een paar mooie blauwe stempels.

After the coffee break, we walked to the banks of the river Weser but certainly along the beautiful Böttcherstrasse, street with beautiful art deco buildings. We fell in love with the art deco buildings, it was that beautiful! I walked to the local tourism office and asked for some stamps. Jawohl, a few beautiful blue stamps.

20190530_155246

20190627_105435

We bereikten de oever van de Weser. Daar zag ik oude zeilschepen aangemeerd. Ik herkende ene schip onmiddelijk, Alexander von Humbolt II, een oude bekende van me, met karaktersieke groene zeilen. Kwam die al bij de Sail in Amsterdam en bij de Tall Ship race in Antwerpen tegen. Natuurlijk vroeg ik om een stempel. Onderste foto's zijn oudere brieven.

We reached the banks of the Weser. I saw old sailing ships moored there. I immediately recognized one ship, Alexander von Humbolt II, an old acquaintance of mine, with characteristic green sails. He already came across the Sail in Amsterdam and the Tall Ship race in Antwerp. Of course I asked for a stamp. Lower photos are older letters.

20190530_160801

20190627_104548

20190627_104614

20190627_104641

Via Hamburg richting Flensburg

By Hamburg with direction Flensburg

Tot Hamburg konden we goed doorrijden maar voor de Elbetunnel in Hamburg moeten we ineens de snelheid verlagen tot 60 km/u. Bij de Autobahn A7 waren er zelfs een paar drempels gelegd, vergezeld door de flitspaal. Alsof de autosnelweg abrupt overging tot de erftoegangsweg! Daarna mochten we weer tot 80 km/u door de tunnel rijden. Tot voorbij de buitenwijken van Hamburg waren er ellenlange wegwerkzaamheden doordat de Autobahn omgevormd werd tot de tunnel om de buurtbewoners tegen de lawaai en uitlaatgassen te beschermen. Daarna werd het lekker rustig zodat we weer konden opschieten. We staken de brug over de Noordoostzee-kanaal over bij Rendersburg.

We were able to drive on to Hamburg, but for the Elbetunnel in Hamburg we suddenly had to reduce the speed to 60 km / h. At the Autobahn A7 there were even a few thresholds, accompanied by the speed camera. As if the motorway abruptly changed to the access road! After that we were allowed to drive through the tunnel again up to 80 km / h. There were endless roadworks beyond the outskirts of Hamburg as the Autobahn was transformed into a tunnel to protect local residents against noise and exhaust fumes. After that it became nice and quiet so that we could hurry again. We crossed the bridge over the Northeastsea Canal at Rendersburg.

Bij de hostel in Flensburg

At the hostel in Flensburg

Aangekomen bij de hostel in Flensburg kon ik gratis parkeren op een groot terrein bij de achterbuurt. Nadat we ons ingeschreven hadden, dat wel op tijd 30 minuten voordat de receptie sloot. We werden naar onze kamer geleid, helemaal achteraan in het hostel. Tot onze schrik vonden we overal dooie pissebedden op de vloer. Ik nam foto's en ging terug naar de receptie. Tut mir Leid, zei de receptioniste, en we kregen iets schonere kamer hiernaast de vorige kamer. Alleen ontbreekt er een gordijn en er was maar 1 werkende stopcontact, uitgerekend bij de bed waar Susanne zou slapen. Susanne heeft gelukkig een meervoudige stekkerdoosje meegenomen.

When I arrived at the hostel in Flensburg, I was able to park for free on a large area near the slum. After we registered, it was on time 30 minutes before the reception closed. We were led to our room, at the very back of the hostel. We were shocked to find dead piss beds on the floor everywhere. I took pictures and went back to the reception. Tut mir Leid, the receptionist said, and we got a slightly cleaner room next to the previous room. The only thing missing is a curtain and there was only one working socket, especially at the bed where Susanne would sleep. Luckily, Susanne has brought a multiple socket.

20190601_212401

Uiteten in het centrum van Flensburg

Going eaten out in the centre of Flensburg

Het was een stevige wandeling van het hostel naar het centrum van Flensburg. We kwamen groepjes timmerlieden in klederdracht uit Beieren tegen. Zij logeerden ook in hetzelfde hostel. Aangezien het hemelvaartsdag was, waren er veel winkels, cafe's en restaurants dicht. In het centrum was er bijzonders niet veel te zien, maar als je in de stegen indook zag je prachtige oude gebouwen in vakwerkstijl. En we vonden heel schattige restaurant die open was.

It was a brisk walk from the hostel to the center of Flensburg. We came across groups of carpenters in traditional costume from Bavaria. They also stayed in the same hostel. Since it was Ascension Day, many shops, cafes and restaurants were closed. In the center there was not much to see, but if you plunged into the alleys you saw beautiful old buildings in half-timbered style. And we found very cute restaurant that was open.

20190530_222030

20190530_222104

Deze restaurant heet Galeria, serveerde naast de bekende Duitse gerechten ook internationale gerechten, ideaal voor de toeristen. In de inrichting staat vol oude muziekinstrumenten, affiches, etc. Net als een bruin café. Ook het was heel gastvrij. Ik bestelde Holsteiner schnitzel met grote pul bier. Susanne daartegen, pastagerecht met kaas. Het smaakte heerlijk. Pastagerecht met kaas werd Susanne iets te machtig. Maar ik zou deze restaurant van harte aanbevelen.

This restaurant is called Galeria, and besides the well-known German dishes also international dishes, ideal for tourists. The interior is full of old musical instruments, posters, etc. Just like a brown café. It was also very welcoming. I ordered Holsteiner schnitzel with a large beer mug. Susanne on the other hand, pasta dish with cheese. It tasted delicious. Pasta with cheese became a bit too powerful for Susanne. But I would heartily recommend this restaurant.

20190530_210235

20190530_211548

Terug naar het hostel

Back to the hostel

Buiten regende het heel licht, eerder motregen. Terug in het hostel in onze kamer. Aangezien het gordijn ontbrak had ik gelukkig mijn slaapmasker en extra kussen meegenomen. We zwaaiden elkaar welterusten totdat het licht uitging.

It rained very lightly outside, rather drizzling. Back at the hostel in our room. Since the curtain was missing I luckily had brought my sleeping mask and extra pillow. We waved goodnight to each other until the lights went out.