Eerste roadtrip /First roadtrip 2022 (6)

31 juli 2022 - Roermond, Nederland

Terug naar huis

Back to home

Nadat ik mijn ontbijt bij Bon Prix gehaald te hebben en in de balkon genuttigd had vertrok ik richting Grasse, bekend van de parfumindustrie. Het was erg druk tot de autoroute. Daarna kon ik eindelijk opschieten op de voie expresse richting Grasse. Helaas hield de voie expresse ineens op en moest meteen bergop rijden met haarspeldbochten door Grasse, je kon de zee nog zien. Het was echt geen rozegeur en maneschijn om te rijden. Buiten Grasse ging het steeds verder bij de Route Napeleon tot Digne-les-Bains. Het landschap zag er mooi uit, echt Provencaals. Na Digne-les-Bains kon ik een stukje over de autoroute A51 rijden maar moest weer over de gewone weg rijden tot Grenoble. Dat was echt balen. Tot mijn opluchting bereikte ik de vervolg van de autoroute A51 ten zuiden van Grenoble.

After I got my breakfast at Bon Prix and had eaten in the balcony I left for Grasse, known from the perfume industry. It was very busy until the autoroute. After that I could finally get along on the voie expresse towards Grasse. Unfortunately, the voie expresse suddenly stopped and immediately had to drive uphill with hairpin bends through Grasse, you could still see the sea. It really wasn't a pink smell and moonshine to drive. Outside Grasse it went further and further at the Route Napeleon to Digne-les-Bains. The landscape looked beautiful, really Provencal. After Digne-les-Bains I could drive a bit on the A51 motorway but had to drive on the normal road again to Grenoble. That was really disappointing. To my relief, I reached the continuation of the A51 autoroute south of Grenoble.

Ik heb het gehad om door de bergen te rijden en het was vermoeiend ook. Vanaf Grenoble puur via de autoroute langs Lyon, Dijon, Nancy en Metz tot mijn overnachting in Yutz bij Thionville. Rond achten 's-avonds bereikte ik de Ibis budgethotel. Had een flinke honger van gekregen, en zag Buffalo Bill restaurant in de buurt. Voor het eerst na jaren nooit bij McDonals geweest te zijn had ik niet zo veel keuze meer. Eentje keer kon geen kwaad. Ik haalde een hamburgermenu bij Buffalo Bill af. Bij de terras van het hotel at ik het snel op omdat het niet helemaal warm was. Daarna mijn biertje die ik in Cannes gekocht had helemaal op voordat ik ging slapen.

I've had it to drive through the mountains and it was exhausting too. From Grenoble purely via the autoroute along Lyon, Dijon, Nancy and Metz to my overnight stay in Yutz near Thionville. Around eight in the evening I reached the Ibis budget hotel. Had gotten quite hungry, and saw Buffalo Bill restaurant nearby. For the first time after years of never being at McDonals, I didn't have much choice anymore. One time couldn't hurt. I picked up a hamburger menu at Buffalo Bill. At the terrace of the hotel I ate it quickly because it was not completely hot. Then my beer that I bought in Cannes completely finished before I went to sleep.

Volgende morgen sloeg ik het ontbijt over. Wilde eerst lekker ontbijten op zijn Frans in mijn favoriete terras in Longwy wie ik regelmatig kwam, het was niet zo ver meer. Ik parkeerde op het plein in Longwy-Haut bij mijn favoriete terras en haalde een paar heerlijke verse warme chocoladebroodjes bij de bakker af en kocht Timbroscope (postzegeltijdschrift) en Le Parisien (tijdschrift) met special item over de spoorwegen bij de kiosk. Daarna ging ik lekker zitten met café au lait, ontbijt en die lectuur, terwijl de zon op warmte. Franser kan niet.  Na 1 uur gingen de deuren van het postkantoor open en kocht leuke kaarten en postzegels. Jammer genoeg hebben zij geen filatelisch stempel meer. Oké, c'est la vie zoals de Fransen zeggen.

Next morning I skipped breakfast. First wanted to have breakfast on his French in my favorite terrace in Longwy who I came regularly, it was not that far anymore. I parked on the square in Longwy-Haut near my favorite terrace and picked up some delicious fresh hot chocolate rolls from the bakery and bought Timbroscope (stamp magazine) and Le Parisien (magazine) with special item about the railways at the kiosk. Then I sat down with café au lait, breakfast and that reading, while the sun warmed up. It couldn't be more French. After 1 hour the doors of the post office opened and bought nice cards and stamps. Unfortunately, they no longer have a philatelic stamp. Okay, c'est la vie as the French say.

LongwyLongwy 1

Na Longwy was het maar 3 uur rijden en was rond de middag weer thuis, dus ruim op tijd voor de moederdag morgen. Het was voor mij een korte maar interessante roadtrip geweest. Hoop dat ik in de nazomer een langere roadtrip te doen maar dan in een andere richting.

After Longwy it was only a 3 hour drive and was back home around noon, so well in time for mother's day tomorrow. It had been a short but interesting road trip for me. Hope I do a longer road trip in the late summer but in a different direction.