Terugblik op het jaar 2019

26 december 2019 - Roermond, Nederland

Een nieuw begin

Deze jaar reisde ik meer dan ooit. Vroeger reisde ik een week of 2 alleen of met vrienden meestal naar Frankrijk wat het binnen in mijn reisbudget paste. Toen was het nog wel tijdens de crisis tot vorig jaar. Ik wisselde toen twee maal van werkgever waar ik nu meer dan ooit verdien. Tegenwoordig zit ik bij internationaal metaal/mijnbouw-branche wat het vaak een uitdaging is. Ik leer voor Lean Master, alles in het Engelse taal.

Wat mijn blogs en sociale media betreft, was het ook een en ander veranderd. Mijn meeste blogartikelen zijn nu tweetalig, ten behoeve van lezers uit het buitenland, dove of horende reizigers. Verder heeft mijn blog trouwe lezers, mijn hartelijk dank daarvoor!

Sociale media Facebook en vooral Instagram, die groeide met ruim honderd nieuwe volgers van 150 naar bijna 250. Het betreft meestal volgers wie ik tijdens mijn reizen heb ontmoet, maar ook veel interessante en inspirende mensen buiten mijn reizen, doof of horend. Het is nooit mijn ambitie om social influencer te zijn met meer dan 10,000 volgers, of rare dingen te doen om nóg meer volgers te scoren. Ik laat mijn volgers genieten van de mooie dingen wat ik tijdens mijn reizen tegenkom, wat het vaak bijna niet bij de bekende Instagram foto's voorkomt. Het hoeft niet altijd zoiets Taj-Mahal, Eifeltoren, Colessum, etc te zijn, maar mooie dingen of lekkers wat men niet verwacht.

Wat mijn hobby's betrof groeide mijn brieven/kaarten-verzameling tot ca. 200 stuks in 1 jaar, vooral met prachtige stempels uit Japan. Voor het eerst nam ik een stempelboekje mee naar Japan, waar het daar echt een nationale obessie is. Verder heb ik heel wat treinen gezien.

Nieuwjaar in Malta

Ik was in Malta om een goede vriend Damien wie hij in Malta woonde en ik hem tijdens mijn reis naar de Bodensee had ontmoet, om samen met Serge nieuwjaar te vieren. Al was de specultaire vuurwerkshow afgelast maar de stemming werd niet minder om. Wegens onvoorziene problemen verbleef ik met nog een paar dagen extra maar dat gaf een extra tijd om het echte Maltezer leven leren kennen en ervan te genieten.

20181230_085911

Tijdens de carnaval in Berlijn

Ik heb er sinds jaren totaal niks met carnaval waar ik vroeger zó fanatiek mee vierde. Carnavalsmuziek is leuk evenals de optocht, maar drukte en al het gezuip kan me niet meer bekoren. Gelukkig werd er in Berlijn geen carnaval gevierd. Ik wilde heel lang naar Berlijn gaan. Het was maar 8 uur rijden. Berlijn was heel interessant en veelzijdig stad met vele gezichten. Keizerlijke tijdperk tot 1e Wereldoorlog, decante jaren 20, nazi-tijdperk van jaren 30, vervolging van Joden, verwoesting van Berlijn in 1945, Het IJzeren Gordijn-tijdperk, tweedeling, het Berlijns Muur, ga zo maar door. Dankzij de goedkope en betrouwbare S- en U-Bahn kon ik in korte tijd overal naar toe in Berlijnse metropool.

20190302_214823

Na Berlijn naar Polen

Polen lag vlakbij Berlijn, dus ik besloot er heen te gaan voordat ik naar huis reed. Mijn poolse vrienden hadden me aangeraden om eens naar Polen te gaan, het is voor mij een soort kennismaking. Ik reed naar Kostrzyn nad Odra, vroeger Kürstin am Oder. Het was een interessante plaats om te wandelen tijdens de ruïnes van plat gebombareerde stad en het natuurgebied bij de Oder-vallei. Prachtig en somber om te zien. Het beviel me zo dat ik zeker terug naar Polen ga.

20190305_085743

Met Susanne naar Denemarken

Dit keer was ik vergezeld met een van de beste vrienden, Susanne wie ik haar lang ken. Ik wilde het aantonen dat je best zelf je eigen reizen kunt organiseren, alles met behulp van de smartphone. Van Google Map route, hostel boeken, info over de te bezichtigen plekken waar je er naar toe wilt, Google Translate, etc. Naar Denemarken was het ongeveer 10 uur rijden. We wilden Denemarken al lang bezoeken. We hebben er geen spijt van gekregen. In 1 woord: prachtig! Hyggelig land, rustig verkeer, lekkere locale gerechten, vooral bier, prachtig cultuur en architectuur.

20190601_165934

Sail Scheveningen

Voorafgaand Sail Scheveningen in juni vierde ik met collega's het feest op een rondvaartsboot langs de rivier de Maas. Ik bezocht graag bij de martieme evenmenten omdat ik van oude grote zeilschepen houd. Zelf heb ik een paar echte houten zelfgemaakte scheepsmodellen. Volgende morgen hoefde ik niet te werken, dus ik kon naar de Sail in Scheveningen gaan. Het was een hele mooie evenment en ik had verder lekkere  visgerechten naar binnen gewerkt.

20190621_124725

Met Krista naar Luxemburg

Het was de wens van Krista die doof en slechtziend is om eens de kastelen in Luxemburg te bezoeken. Kende haar van school en begeleide haar soms. We bezochten diverse kastelen. Voor haar was het een beetje griezelen door de donkere gangen en trappen. Verder belandden we bij de bierfestival in Diekirch, bezochten daar het biermuseum. Daarna naar Luxemburg-Stad, om diverse mooie oude gebouwen en moderne kunstwerken te bewonderen.

20190713_150848

Mijn hoogtepunt, een trip naar China, Zuid-Korea, Japan en Taiwan.

Na maanden voorbereidingen was het zover, dat mijn grootste avontuur ging beginnen. Vanaf Brussel vertrok ik naar Beijing voor een tussenstop om het Grote Muur te bezoeken. Na de hectische oponthoud bij mijn aankomst was het me gelukt om het Grote Muur te kunnen bezoeken met privé chauffeur Pong.

20190826_115227

Na het geslaagd bezoek aan het Grote Muur vloog ik verder naar Seoul, Zuid-Korea om een nacht door te brengen in een hostel. Heb er eigenlijk niet veel van gezien, afgezien van de wandeling door de volkswijken voordat ik verder naar Japan ging. Een ding: Zuid-Korea is beslist cool, ik wil er graag voor een langere tijd verblijven als ik de kans er voor krijg.

20190827_091028

Eindelijk zette ik voet bij de Japanse bodem. Was bewust niet naar Tokyo gegaan, te veel drukte en indrukken en alles is zo groots. Misschien later voor een paar weken in Tokyo. Wilde op mijn gemak verder naar het uiterste noorden reizen. Nikko was zeker een van de hoogtepunten tijdens mijn reis in Japan. Verder 3 dagen getoerd met huurauto door prachtige eiland Hokkaido. Veel verschillende mensen ontmoet en op verschillende plekken overnacht, hostels, ryokans of gewone kamertje in de boerderij. Een geweldige ervaring voor me, ik wil zeker regelmatig er naar toe gaan.

20190902_112628

Voordat ik naar huis ging maakte ik een paar tussenstops, Taipei en Bangkok. Ik wilde de nachtleven in Taipei beleven. Mooi verlichte momumenten, echte chinees streetfood, volksbuurten, drinken, chinese massage, etc. Heerlijk was dat. Het werd bijna 's-ochtends dat ik het vliegtuig naar huis pakte.

20190918_235048

Het vliegtuig maakte een tussenstop in Bangkok, helaas was het maar voor een paar uur in het vliegveld. Graag wat langer gebleven. Het enige echte Thaise gebouw dat ik zag was de tempeltje bovenop het vertrekhal.

20190919_120945

Weekendje Frankrijk

Tijdens de herfst waren er veel regenbuien geweest, maar in oktober scheen er eindelijk zonnetje, dus ik had er zin in omdat ik wist dat er in Sedan een groot modelspoor evenment gehouden werd, de Ramma. Het was echt maar twee en half uur rijden vandaan. Het evenment was specultair, vooral de kleine modelspoorbanen die uit verschillende landen afkomstig waren met exotische thema's zoals de trein door de smalle straat in Hanoi, Vietnam. Verder was het buiten aangenaam warm weer, ik bezocht het stadscentrum en het fort/kasteel van Sedan. Heel mooi om zijn rijke historie.

20191013_120440

20191013_130047

Laatste reis tijdens mijn kerstvakantie

Eigenlijk wilde ik ergens er naar toe waar het warm weer is, maar hoorde van mijn Poolse collega's dat zij een citytrip hadden geboekt om oud en nieuw te gaan vieren. Was benieuwd er naar, en vroeg aan hun waar. Kiev, de hoofdstad van Oekraïne. Wow, waarom niet mee gaan? Geen punt, ik voeg bij hun. Momenteel ben ik nu in Kiev en heb het naar mijn zin. Ja, het is soms steenkoud daar, mooie monumenten, lekker eten en drinken, mooie stempels voor mijn brieven, volgens mijn collega's zeker voor de vrouwen haha, maar daar kom ik niet voor.

kiev 2019

Wat zijn mijn plannen voor de komende jaar?

Wel is het zeker dat ik een andere richting ga en nog meer landen te gaan bezoeken. Ik heb dit jaar hard gewerkt en weinig mogelijk verlof opgenomen zodat ik volgend jaar extra op vakantie kan gaan. Hopelijk maak ik de studie Lean Master af. Meer dan voldoende uitdagingen in het verschiet. Verder nog aan mijn keuken werken. De bouw van de japanse treinset/gebouwen is nog in volle gang. Hou mijn nieuwe blogartikelen in de gaten.