Tweede roadtrip 2022 (3)

20 november 2022 - Roermond, Nederland

Richting Kroatië

Direction Croatia

Er wachtte een lange rit, dus vroeg wakker en keek naar de overnachtingsmogelijkeden online en vond een leuk pensioen in Kroatië voor een weekend vlakbij Bosnie-Herzogovina. Ik heb dat direct geboekt. Bij de receptie van het motel was er geen ontbijt te krijgen, dus ik ging direct op weg naar de autostrade richting Triëste. Reed over nieuwe autostrade die wijd over Venetië liep, best cool met moderne snufjes. Tussen Venetië en Triëste vond ik eindelijk een wegrestaurant waar ik kon ontbijten. Na het ontbijt werd het bergachtig en reed langs Triëste, daar eindigde de autostrade en moest door bochtige weg richting Slovenië rijden.

There was a long drive waiting, so woke up early and looked at the overnight possibilities online and found a nice pension in Croatia for a weekend near Bosnia-Herzogovina. I booked that directly. At the reception of the motel there was no breakfast to get, so I went straight to the turnpike towards Trieste. Drove over new highway that ran wide over Venice, pretty cool with modern gadgets. Between Venice and Trieste I finally found a roadside restaurant where I could have breakfast. After breakfast it became mountainous and drove past Trieste, where the turnpike ended and had to drive through winding road towards Slovenia.

20221106_115241

Aangekomen in Slovenië moest ik door de dorpen rijden om de grens met Kroatië te bereiken. Vond een hokje die wisselkantoor moest dienen. Daar wisselde ik euro's voor Kroatische kuna's in. In 2023 wordt euro ingevoerd in Kroatië, dus een laatste kans om een collectie aan te leggen. Er was een koffieautomaat aanwezig maar de koffie was zó sterk die ik direct weggooide. Toen ging ik de weg weer op maar het duurde niet zo lang want er was een file van een paar kilometer voor de douane en het duurde ca. 1 uur eer ik aan de beurt was. Ik kreeg een stempel op mijn paspoort, omdat Kroatië niet tot de Schengenland behoort.

Arriving in Slovenia I had to drive through the villages to reach the border with Croatia. Found a booth that was supposed to serve exchange office. There I exchanged euros for Croatian kunas. In 2023, euro will be introduced in Croatia, so a last chance to build a collection. There was a coffee machine but the coffee was so strong that I immediately threw it away. Then I went back on the road but it didn't take that long because there was a traffic jam of a few kilometers before customs and it took about 1 hour before it was my turn. I got a stamp on my passport, because Croatia does not belong to the Schengen country.

20221119_130738

Nadat ik de grens gepasseerd was bevond er weer een autosnelweg richting Rijeka. Eindelijk flink opschieten, dus. Vond een goede wegrestaurant waar ik uitgebreid kon lunchen. Na die wegrestaurant bevond zich een tolstation. In Kroatië wordt er geen tolvignet gebruikt maar er wordt nog ouderwets tol betaald op alle snelwegen. Reed langs Rijeka met vele tunnels en kwam op A1 terecht die richting Dubrovnik liep. Het was redelijk druk bereden met toeristen op weg naar de kust gingen. Op regelmatige afstanden zijn er ribbels op de wegdek om de bestuurders er aan te herinneren dat zij niet harder mogen dan 130 km per uur rijden. Niet best comfortabel, geef mij maar gladde wegdek met aan de kant flitspalen. Er zijn regelmatig waarschuwingsborden in het Kroatisch "brizia kontrolla" wat snelheidscontrole betekent.

After I crossed the border there was another freeway towards Rijeka. Finally hurry up, so. Found a good roadside restaurant where I could have an extensive lunch. After that roadside restaurant there was a toll station. In Croatia, no toll vignette is used, but old-fashioned tolls are still paid on all turnpikes. Drove past Rijeka with many tunnels and ended up on A1 that ran towards Dubrovnik. It was fairly crowded with tourists heading to the coast. At regular intervals there are ridges on the road surface to remind drivers not to drive faster than 130 km per hour. Not quite comfortable, just give me slippery road surface with speed cameras on the side. There are regular warning signs in Croatian "brizia kontrolla" which means speed control.

Het was echt een lange rit tot ik de afslag richting Rudanovac bereikte. Voorbij de afslag stopte ik bij de garage om te tanken en koffie te drinken. Oh wat heb ik er genoeg van die ribbels op de snelweg. Eenmaal goed uitgerust vervolgde ik de weg naar Rudanovac, maar tot mijn schrik was er een omlegging van dik honderd km omdat aan de weg er gewerkt werd. Gedeelte van Kroatië waar ik me bevond was erg dun bevolkt maar gezegend met vele natuur. Tja, van een nadeel een voordeel maken, dus gewoon genieten van het natuur. Sommige gedeelten was het kaal ten gevolge van de bosbranden. Ook waren sommige wegen slecht. Tot mijn opluchting bereikte ik de hoofdweg richting Rudanovac.

It was a really long drive until I reached the exit towards Rudanovac. Past the exit I stopped at the garage to refuel and drink coffee. Oh how I've had enough of those ridges on the turnpike. Once well rested I continued the road to Rudanovac, but to my horror there was a diversion of more than a hundred km because the road was being worked on. Part of Croatia where I found myself was very sparsely populated but blessed with a lot of nature. Well, turn a disadvantage into an advantage, so just enjoy nature. Some parts were bare as a result of the forest fires. Also, some roads were bad. To my relief I reached the main road towards Rudanovac.

Voorbij Rudanov vond ik het pensioen die ik geboekt had. Een dochter van de huiseigenaar wees me de kamer aan, heel comfortabel met badkamer en balkon. Ik ging koffie drinken en genieten bij de balkon. Was moe van de rit hierheen en ging een paar uurtjes slapen.

Beyond Rudanov I found the pension I had booked. A daughter of the homeowner pointed out the room to me, very comfortable with bathroom and balcony. I went to drink coffee and enjoy myself by the balcony. Was tired from the drive here and went to sleep for a few hours.

20220903_150432

Het werd 's-avonds toen ik wakker werd. Ik vroeg de huiseigenaar waar ik het beste kon eten. Die vertelde me dat ik naar de restaurant kon waar zijn oudere broer die eigenaar is. Het was maar 1 km lopen en werd gastvrij onthaald. Bestelde een Kroatisch gerecht met lekker bier (pivo). Ter afsluiting silovitsj gedronken, een perenlikeur.

It was in the evening when I woke up. I asked the homeowner where I could eat the best. He told me that I could go to the restaurant where his older brother is the owner. It was only a 1 km walk and was warmly welcomed. Ordered a Croatian dish with good beer (pivo). Finally, silovitch drunk, a pear liqueur.

20220903_193622

Tegenover de restaurant was er een tankstation. Daar kocht ik wat blikjes bier en sandwichs voor ontbijt de volgende morgen. Terug in het pensioen genoot ik van de Karlovac bier en bekeek de toeritische informatie voor morgen voordat ik ging slapen.

Opposite the restaurant there was a gas station. There I bought some cans of beer and sandwiches for breakfast the next morning. Back in retirement, I enjoyed the Karlovac beer and looked at the tourist information for tomorrow before going to sleep.